HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2017
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Als een dirigent 's wat anders met zijn koor wil (of als het koor 's wat anders wil met de dirigent), dan zou hij of zij eens kunnen overwegen om een bodypercussion-periode van een paar weekjes in te lassen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Bodypercussion

 
   
  Voorzichtigheid is hier echter geboden... heel omzichtig moet dit aangekaart worden en er moet eerst hééél subtiel afgetast worden of er een soort van animo voor is, want geloof me... anders gaan er voor alle betrokkenen benarde tijden aanbreken. Bodypercussion is muziek maken met het eigen lichaam. Je gebruikt het lijf in wezen als een batterij slaginstrumenten: je kunt hiertoe in je handen klappen, met de vingers knippen, met de voeten
     stampen, op de borstkas, billen of op de dijen slaan. Je kunt eventueel ook geluid voortbrengen met de stem, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing. Als expres-siemogelijkheid is bodypercussion zeer oud. Het is dan ook heel goed denkbaar dat de eerste uitingen vanmuziek gemaakt werden op het 

lichaam. Zelfs heden ten dage komt bodypercussion prominent voor in diverse muziekstijlen en in verschillende culturen: denk aan het handgeklap in de Spaanse 'Flamenco' of het knippen van de vingers in jazzdans.

Hambone
Een uitgelezen voorbeeld van de bodypercussion is de hambone uit de Verenigde Staten. De hambone was oorspronkelijk een Afro-Amerikaanse muziekstijl die door slaven op katoenplantages werd gebracht. Ritme-instrumenten werden verboden door de opzichters, omdat zij bang waren dat er geheime codes doorgegeven konden worden met percussie-instrumenten. Dus werden er diverse lichaamsdelen gebruikt om muziek te maken. Zij noemden deze muziek hambone, hetgeen verwijst naar het been van de ham dat gebruikt werd om smaak toe te voegen aan een grote pot soep. Voor deze lichaamsmuziek werden de menselijke 'hambones', de dijbenen (maar ook de armen) gebruikt om -vaak complexe- ritmes virtuoos uit te voeren.
 

   
 
Gumboots

Een ander karakteristieke en intense vorm van het gebruik van het lichaam als muziekinstrument is gumboot dancing. Dit is een groepsdans waarbij in een halfgebogen houding een ingewikkelde choreografie uitgevoerd wordt: de dansers slaan en kloppen complexe patronen op en tegen de rubberen laarzen die zij dragen. De roots van gumboot dancing liggen in de Zuid-Afrikaanse goudmijnen tijdens de periode van het apartheidsregime. De mijnwerkers waren zeer beperkt in hun bewegingen en de grond in de mijnen stond vaak onder water; afwatering was er niet of nauwelijks. De mijnwerkers stonden urenlang tot aan hun knieën in vervuild water. Het gevolg: zweren op de huid, voetkwalen en daardoor natuurlijk vermindering van de productie. De bazen bedachten dat het goedkoper was om de mijnwerkers te voorzien van rubberlaarzen (gumboots), dan om een drainagesysteem in de mijnen aan te leggen. Zo ontstond het 'mijnwerkers-uniform': zware zwarte rubberlaarzen, jeans, een ontbloot bovenlijf en zweetabsorberende bandana's ter bescherming van de ogen. De arbeiders mochten niet met elkaar praten en ontwikkelden daarom een eigen commu-nicatiesysteem, hun eigen unieke 'morsecode'. Door met hun laarzen te stampen en met hun enkelkettingen te rinkelen, gaven de slaven in de duisternis boodschappen aan elkaar door. Dit 'slagwerk' ontwikkelde zich tot een vorm van entertainment: de mijnwerkers werkten de geluiden en bewegingen uit tot een unieke dansvorm die ze in hun vrije tijd beoefenden.

Held(in)
De dirigent(e) die het aandurft om een aantal weekjes achter elkaar tijdens of na het inzingen wat 'lichaamswerk' aan te leren, is sowieso een held(in). Maar los daarvan, zal het regelmatige 'fysieke' werk naar verwachting een meer ontwikkeld 'bodybewustzijn' tot gevolg hebben, waardoor de metrisch/ritmische vaardigheden van een koor(lid) aanzienlijk kunnen ver-beteren. Hetgeen ongetwijfeld weer bijdraagt aan betere zang- en podium-prestaties.

Zouden er trouwens al koorchoreografen in Nederland zijn die body-percussion integreren in hun koorstandjes?

©Lex Hakker, 5 maart 2013
Meer ...
 
     

 
  
 Het Vocale Warenhuis van Nederland
     
 

Repertoire en meer...

 
     
  Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...  
 
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de informatiepagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 


 

 

VoicEmail

 
 
 
VoicEmail is de gratis e-mail nieuws-brief van Zing.nl met het laatste nieuws over alles wat met zingen te maken heeft. Bekijk hier de laatste editie. Deze nieuwsbrief wordt maandelijks aan ruim 17.500 zang-liefhebbers toegezonden. 
Neem een gratis abonnement ...
  
 
      
 

Dirigent, vocal coach Lex Hakker

 
Lex Hakker studeerde compositie/ arrangeren en gitaar aan de Jazz-afdeling van het Rotterdams Conser-vatorium en enige jaren Muziek-wetenschap aan de UvA. Hij compo-neerde/arrangeerde voor o.a. Lee Towers, Montezuma's Revenge, AVRO, The Koos Mark Big Band en de big band van de Nord Deutsche Rundfunk. Hij is auteur van diverse muziekboeken, dirigeerde verschei-dene big bands en leidde het koor en orkest van het locatieproject KRIMP! in Gouda en van de musical 'Moulin Rouge' van het Augustijns Theater in Leiden. Hij kreeg stemvorming-coaching van o.a. Noortje Herlaar, Annemiek Hammer en Dorike van Genderen. Lex: 'De menselijke stem is het mooiste instrument dat er is: De Levende Klank!'.
  
 
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE