HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2018
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Diva Dichtbij is een stichting die optredens verzorgt in verpleeghuizen. Diva Dichtbij zingt in de intieme sfeer aan de rand van het bed van men-sen die ziek zijn. De sfeer van witte jassen maakt plaats voor de ver-wondering van het theater. Het initiatief is een doorslaand succes.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Diva Dichtbij Zingt aan het Ziekbed

 
   
  Zing Magazine ging op stap met Pieternel van Amelsvoort, initiatiefneem-
ster van Diva Dichtbij, een stichting die optredens verzorgt in verpleeg-huizen. Diva Dichtbij zingt in de intieme sfeer aan de rand van het bed van
    mensen die ziek zijn. De sfeer van witte jassen maakt plaats voor de verwondering van het theater. Het initiatief is een doorslaand succes. Inmiddels treden al vier diva’s en een divo door het hele land op. Een paar maanden geleden raakte ik al surfend verzeild op de website van Diva Dichtbij en zag daar een filmpje over het optreden van een zangeres in een verpleeghuis. Ze zong Parlez moi d’Amour en hield de hand vast van iemand die huilde. En ze danste met een meneer die haar daarna bloemen gaf. Ik voelde ontroering, bewon-

dering en nieuwsgierigheid. Wat was dat voor project? Ik zocht contact met Diva Pieternel van Amelsvoort en mocht een middag met haar mee.

Een zeegroene jurk
Pieternel van Amelsvoort moet zich verkleden in een hokje dat het midden houdt tussen een bezemkast en een kantoortje, op de eerste verdieping van een verpleeghuis ergens in Nederland. Zonder morren transformeert ze in no time van mevrouw tot diva door een prachtige zeegroene jurk en bijpassende pumps aan te trekken, zich mooi op te maken en slot een veren hoedje in het haar te steken. ‘Wie maakt zich anders nog mooi voor deze mensen?’ Ze heeft een karretje bij zich waarin een speaker en een cd-speler verstopt zijn onder het decor van een sprookjesbos, compleet met een mandje met die ochtend geraapte eikels, ‘voor het seizoens-gevoel’, speelgoedvogeltjes en van kleur veranderende ballen. En ze is klaar voor het optreden.

Rolstoeldans
Dat optreden gebeurt in een huiskamer, waar dertien - deels dementerende - tehuisbewoners in rolstoelen op de diva zitten te wachten. Pieternel stelt zich voor en geeft iedereen een hand. ‘Zijn er mensen die van klassieke
muziek houden? Kent u de opera Carmen?’ Ze zet de cd met pianobe-geleiding aan en zingt La Habanera. Een deel van het publiek zit in zichzelf gekeerd en scheefgezakt in de stoel. Pieternel loopt al zingend door de kamer, pakt af en toe een hand, knielt op rolstoelhoogte en kijkt mensen in de ogen. Ze maakt grapjes, leest een gedicht voor en pakt een gouden bal die met hulp van een begeleidster van hand tot hand gaat. In de loop van het optreden -  licht klassiek repertoire - worden een aantal hoofden opgeheven en gaan mensen reageren. Een Turkse mevrouw zingt een liedje uit haar jeugd, Pieternel danst met een mevrouw in een rolstoel op Duiffies en zingt Some-where over the rainbow terwijl ze knielt naast een mevrouw en haar hand vasthoudt. De mevrouw houdt het niet droog en ik ook niet.

Ineens viel het kwartje
Later praat ik met Pieternel. Ze studeerde zang aan het Utrechtse conser-vatorium, zong bij de Nationale Reisopera, maakt haar eigen muziek-theatervoorstellingen en geeft zangles aan huis, in Hummelo. Tijdens een vakantie in cultureel centrum Les Gaillards, waar ook een vakantiehuis voor terminaal zieken is, ontdekte ze hoe inspirerend het was om te zingen voor patiŽnten. ‘Dat deed ik een paar jaar achter elkaar in de vakanties en toen viel ineens het kwartje: waarom doe ik dat alleen in Frankrijk? In Nederland zijn ook zoveel verpleegtehuizen. Daar zit je maar, daar kun je niet weg. Zo is het idee voor Diva Dichtbij ontstaan. Ik kende iemand in de zorg en via die persoon mocht ik een keer een voorstelling uitproberen. En dat sloeg aan.’

Zo mooi, is dat voor ons?
Pieternel: ‘Het duurde nog een paar jaar voor ik een goede vorm gevonden had, want je kunt niet met een pianist naar de rand van een bed. Pianiste Ani Avramova heeft toen de begeleidingsmuziek ingespeeld en ik heb een box op wieltjes laten maken om de muziek overal af te kunnen spelen. Toen ik eenmaal bezig was, bleek ik in een behoefte te voorzien. Het raakt men-sen in hun ziel. Als iemand wordt gegrepen door een lied of gedicht, wordt diegene in beweging gebracht. Dat helpt bij het verwerken van verdriet of ziekte. Mensen smeekten of ik alsjeblŪeft nog eens terugkwam. Bewoners van verpleeghuizen zijn helemaal niet meer gewend dat er aan hen nog professionele kunst wordt besteed. ‘Zo mooi, is dat voor ons?’ En daar dan tranen over de wangen bij. Het is zo belangrijk om mensen serieus te nemen en ze als volwaardig te beschouwen.’

     
   
     
  Heb je geen schlager?
Pieternel: ‘Op een middag zingt een Diva Dichtbij meestal in drie huiskamers. Vaak zingen we ook nog bij mensen individueel aan het bed. Wij treden bijna nooit op in de grotere recreatiezalen, want dan kun je niet dichtbij komen. Je bent er als artiest verantwoordelijk voor dat de mensen een leuke middag hebben. Daar moet je alles voor uit de kast halen. Een optreden duurt drie kwartier. Het moet wel een beetje vrolijk zijn, maar ik wil ook diepgang en dan weer iets vrolijks aan het eind. Ik zing licht klassiek en musical. Meestal reageert het publiek enthousiast, maar er roept ook wel eens iemand: Hť, heb je geen schlager? Die heb ik dan niet. Soms zijn mensen wel eens te-leurgesteld dat ik niet alle kleuren van de regenboog kan laten zien. Gelukkig zijn we nu met verschillende Diva’s en een volgende keer probeer ik dan iemand te sturen met ander repertoire.

Voelhorens uitsteken
Hoe mensen ook reageren, je moet er altijd iets mee kunnen doen. In eerste instantie kwamen we alleen bij somatische patiŽnten, daarna werden we gevraagd bij dementerenden en onlangs ook door een psychiatrische af-deling. Dat was spannend, mensen met een psychiatrisch ziektebeeld kun-nen heel veel afstand houden en we heten tenslotte Diva Dichtbij. Kun je ook dichtbij die mensen komen? Sommigen sloten ons meteen in de armen, en anderen keken de kat uit de boom, maar na een half uur gingen ze stuk voor stuk voor de bijl. Soms moet je even afwachten en na een tijdje op-nieuw je voelhorens uitsteken en kijken of mensen contact willen. En dan bloeit iemand toch open. Ik werd de volgende dag gebeld door de directeur van het zorgcentrum en die zei: ‘Wat ik gisteren gezien heb! Ik heb mensen zien lachen die al jaren geen emotie meer getoond hebben.’

Een delicaat evenwicht
Pieternel: ‘Ik word niet verdrietig van verpleeghuizen. Ik ben daar om contact te maken met de mensen, met wie ze wezenlijk zijn en dat stuk is niet aan-getast en niet zielig. Het maakt mij heel rijk dat ze dat met mij willen delen. Ik moet er natuurlijk wel wat voor doen en dat vraagt behoorlijk wat van een artiest. Je moet meer kunnen dan alleen op een podium staan. Je moet op een oprechte manier contact kunnen maken en heel echt zijn, anders val je in zo’n kleine setting meteen door de mand. Op een podium kun je met veel wegkomen, maar als je optreedt in een huiskamer kun je je nergens achter verschuilen. Je bent helemaal naakt, maar tegelijk moet je toch in staat zijn afstand te houden. Mensen waar je voor zingt gaan vaak huilen en het is niet de bedoeling dat je mee gaat doen. Ik heb geleerd met mijn emoties om te gaan, dat hoort bij het vak. Het heeft ook te maken met de metamorfose, je kostuum, je grime, het klaarzetten van je apparatuur. Het is een delicaat evenwicht. Je moet professioneel zijn, maar ook echt. Ik vind het een uit-daging heel dicht bij mezelf te blijven, zo dichtbij als ik kan.’

Luisteren naar een prachtige stem
Pieternel: ‘Een Diva Dichtbij zijn is niet voor alle zangers weggelegd. De diva’s die ik voor het project vraag, moeten contact kunnen maken met de mensen. Ze moeten een antenne hebben voor wie wel en wie niet contact wil en bereid zijn die intuÔtie verder te ontwikkelen. Een goede zangeres die niet echt is, moet je niet hebben. Ook niet iemand die contacten kan leggen maar niet zo goed zingt. Het is allebei belangrijk. Daarmee garanderen we onze kwaliteit. Deze doelgroep geniet bijna nooit meer van kunst op pro-fessioneel niveau. Als ik daar een wat mindere zangeres neerzet, neem ik ze niet serieus. Bij ons kun je luisteren naar een prachtige stem en je krijgt oprechte menselijke aandacht. Dat heeft een zekere waarde. Meezingers krijgen mensen hier al genoeg gepresenteerd. Wij brengen liedjes die net wat minder voor de hand liggen. Als extraatje is er af en toe een liedje dat je kunt meezingen. Parlez moi d’Amour bijvoorbeeld is een hit uit de jaren dertig, dat kent iedereen van de oudere generatie. Ik kies liedjes die muzikaal goed zijn en meerdere mensen aanspreken. Ik ben altijd op zoek naar nieuw repertoire en vraag ook tips aan mensen. George Brassens, Barbara; We’ll meet again is ook een goeie. Het moet goede muziek zijn, anders zing ik het zelf niet graag en dat hoort dit publiek. Ze krijgen zo weinig prikkels dat alles heel helder binnenkomt. Die toehoorders zijn echt niet gek.’

Artikel uit: Zing Magazine 30, jan/feb 2010
Door Martje Lamme

 
     

 
  
 Informatie, inschrijven en kaartverkoop
     
 

Stichting Diva Dichtbij

 
     
  In maart 2007 richtte Pieternel van Amelsvoort de stichting Diva Dichtbij op. Dat jaar waren er 16 aanvragen voor optredens, in 2008 waren dat er 26 en in 2009 komt de teller op 117. Inmiddels bestaat het artistieke team van Diva Dichtbij naast Pieternel van Amelsvoort uit Anja Blom, Hans Langhout, Ivette van Laar en Gaudia Schillings. Coach en theatermaakster Linde LŲbert traint de zangers in het leggen van contacten met het publiek: langdurig zieken, dementerende ouderen en andere bewoners van verpleeghuizen. Pianiste Ani Avramova speelt de begeleidings-banden voor Diva Dichtbij in. Een optreden van Diva Dichtbij kost rond de 550 euro. Twintig procent van dat bedrag wordt betaald door de verpleegtehuizen; er is weinig geld voor culturele activiteiten. Voor het overige deel worden optredens en overhead betaald uit incidentele subsidies van onder meer Stichting Doen, het Kf Hein fonds, het VSB- fonds en het SKAN-fonds. Bedrijven en particulieren ondersteunen Diva Dichtbij door donaties. Momenteel zijn vier studenten van de Universiteit Utrecht bezig met een onderzoek naar de effecten van een optreden van Diva Dichtbij op bewoners van verpleeghuizen. Pieternel van Amelsvoort hoopt met de resultaten van het onderzoek een structurele subsidie te kunnen krijgen van verschillende fondsen. ‘Voor volgend jaar is de financiering nog spannend, dus we moeten achter sponsors aan, want het begint echt groot te worden.’  
 
 
 
   
 
 
 
 

Steun Diva Dichtbij

 
     
  Koorzangers weten als geen ander wat een diepe vreugde muziek kan geven. Wat kunnen koren doen om Diva Dichtbij te steunen en concerten voor bewoners van verpleeghuizen mogelijk te maken?
  • Plaats een advertentie van Diva Dichtbij gratis in het programma-boekje van een concert of festival en zet een link op de koorwebsite
  • Adopteer Diva Dichtbij: zet bij een optreden een collectebus neer, sta een deel van de recette van een optreden af of geef een benefietconcert voor Diva Dichtbij;
  • Een optreden van het koor in een verpleeghuis combineren met een gesponsord optreden van Diva Dichtbij voor de bewoners die aan hun kamer gebonden zijn en niet naar het koorconcert kunnen komen. Een gastoptreden van de Diva met het koor is dan ook een mogelijkheid.
  • Donateur worden. Donateurs van Diva Dichtbij ontvangen de digitale nieuwsbrief en een set poŽtische ansichtkaarten van uitgeverij Plint als dank.

Kijk voor meer informatie op www.divadichtbij.nl of neem contact op via post@divadichtbij.nl.

 
 
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de informatiepagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op ťťn of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 


 

 

VoicEmail

 
 
 
VoicEmail is de gratis e-mail nieuws-brief van Zing.nl met het laatste nieuws over alles wat met zingen te maken heeft. Bekijk hier de laatste editie. Deze nieuwsbrief wordt maandelijks aan ruim 17.500 zang-liefhebbers toegezonden. 
Neem een gratis abonnement ...
  
 
      
  
 
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE