HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2018
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
'Ik werk met geluid, stemgeluid om precies te zijn. Gaandeweg mijn opleidingen en praktijkervaringen als logopedist ben ik me steeds meer gaan richten op puur het geluid dat iemand maakt.'

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Zangers Zingen Teveel met hun Oren...

 
 

"Als logopedist ben je curatief bezig, als stemtherapeut ga je uit van wat er is. Ik werk met het authentieke geluid van iemand, en plak daar geen stem-pel van 'mooi' of 'lelijk‘, 'goed‘ of 'fout‘ op. Natuurlijk zal ik de stemgebruiker die zijn stem verkracht leren hoe hij zijn stem goed moet gebruiken, maar ik waak ervoor iets aan het persoonlijke geluid te veranderen. Logopedie daarentegen gaat voorbij aan wat er al is. Logopedisten werken over het algemeen met een beperkt aantal standaardtechnieken (Pahn, Coblenzer, Svend, Smith). Deze zijn erop gericht de stem in een bepaald gebied te ontwikkelen zodat eventuele (herhaling van) problemen voorkomen worden. Pahn bijvoorbeeld, heeft het nasaleren uitgevonden; met zijn methode kun je je nasaliteit behoorlijk benvloeden. Middels zijn oefeningen ontdek je 'waar je moet denken' en leer je het zangersformant aan te dikken. In mijn ogen raken de verschillende methodes niet de essentie van wat 'stem' is."

Alex Boon is sinds 1984 logopedist en vanaf 1990 legt hij zich toe op het werken met de stem. In die periode zet hij in Velp (nabij Arnhem) 'Rond je stem‘ op: een werkplaats voor stem-training, stem-therapie, stem-expressie en stem-revalidatie. Tegenwoordig is Alex een drukbezet en bevlogen stem-therapeut en geeft hij, naast individuele sessies, ook groepslessen en workshops en is hij verbonden aan de Acteerstudio te Den Haag.

Meerdere geluiden
"Natuurlijk kun je zingen met een verkoudheid. Het is alleen al daarom heel belangrijk dat je meerdere geluiden van jezelf kent, een andere manier kent
van het in trilling brengen van de stem. Bij de meeste zang- en spraakdo-centen ligt het accent op 'mooi' zingen of spreken, oftewel: op de vorm. Heel nuttig natuurlijk, maar zo beperkt. Bovendien, wat wij hier als 'mooi' of 'goed' beschouwen, kan in een andere cultuur heel lelijk of gekunsteld worden gevonden. Er is een bepaalde stroming van boventoonzangers uit Tuva, die via een enorme druk op de strot een heel dichtgedrukt schrapend geluid als basis maken en van daaruit prachtige vloeiende boventonen zingen. Wij zien dat schrapen, dat drukken als 'fout'. Dr is het juist goed, het is een ver-eiste voor die specifieke boventoontechniek. Niet het vreemde of onbekende soort geluid bepaalt of je je stem goed of slecht gebruikt.

Spanningen
Als je, door welk geluid ook te maken, je stem kwijt raakt of beschadigt, kun je wel stellen dat je iets fout doet. Maar door je lichaam goed te observeren, door goed te voelen wat je precies doet en welk gevolg dat heeft voor je klank, kom je er vanzelf achter wat jij moet doen. Iedere beweging, iedere spierspanning die je maakt staat in principe in relatie tot de stem. Als je hard duwt (alsof je moet poepen), krijg je een heel klein geluid. Maar probeer die lichaamsspanning eens aan te wenden voor je geluid en tegelijk je stem-apparaat open te maken in plaats van dicht te drukken kun je met die spanningen juist geweldige geluiden produceren!

Tijdens de les die ik bijwoonde op de theaterschool te Den Haag zag ik hier een paar mooie voorbeelden van: Een man die hard aan een vastzittend touw trok en daarbij hele open klanken produceerde, een vrouw die haar hele gewicht op haar armen liet rusten en ging zingen. Op dat moment leek
het me wat wazig (wanneer ga je in hemelsnaam touwtrekkend zingen??), maar ik hoorde wel wat het met de klank van die mensen deed. Thuis ben ik een aantal van Alex’ oefeningen gaan doen, en ik snapte zijn idee: lokaliseer de spanning in je lichaam en koppel je stem daarvan los. Als je dit kunt, zul je nooit meer met spanning op je stemapparaat hoeven spreken of zingen. Ideaal.

Zangers zingen naar mijn mening teveel met hun oren, en te weinig met hun lichaam. Terwijl juist het lichaam waarin de stem zit, zoveel bepaalt! Iedere spier, iedere cel in het lichaam is met een andere spier of cel verbonden. Het is zaak om je lichaam dus goed te kennen en aan te voelen. Als je geen spanning of pijn voelt in het stemgebied gebruik je je stem goed, dat is een natuurlijk gegeven. Het is jammer dat zoveel mensen zo ver van die waar-heid afstaan."

Door: Angela van Rijthoven
Meer informatie? www.rondjestem.com  
Boek: Pahn-methodiek, door Bert Hesselink - ISBN nummer 90.5189.944.0
Uitgeverij Lemma
Boek: Coblenzer, door Monique Frankort - ISBN nummer 90.5189.988.2

 

 
      
 Zing Mee met het Leukste ZangFeest van Nederland!
     
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op n of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 
 
        
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
   
 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
  
 
      
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE