HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2017
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen opperde CDA-leider Buma dat Nederlandse kinderen weer het Wilhelmus moeten leren. Volgens Buma leven we in een multiculturele samenleving waarin een aantal dingen niet meer vanzelfsprekend zijn. 'Dus moeten we die blijkbaar expliciteren.'

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Muziek Bakent af, maar Overschrijdt ook Grenzen

 
   
     
   
    In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen opperde CDA-leider Buma dat Nederlandse kinderen weer het Wilhelmus moeten leren. Volgens Buma leven we in een multiculturele samenleving waarin een aantal dingen niet meer vanzelfsprekend zijn. 'Dus moeten we die blijkbaar expliciteren.' Die opmerking geeft de muziek van het Wilhelmus een begrenzende functie. Het volkslied bakent een gebied af waarin mensen iets met elkaar delen, iets wat mensen die daarbuiten leven niet delen. Muziek als begrenzer van de werkelijkheid, als bekrachtiger van identiteit. In deze tijden, waarin we veel kabaal maken over grenzen, is het zinvol stil te zijn en te luisteren naar geluiden die niet geŽxpliciteerd worden.

Is muziek alleen dat? Zestig jaar geleden werd in Rome de basis gelegd voor wat vandaag de Europese Unie is, het eerste transnationale samenwer-kingsverband dat grenzen relativeerde. Vijf jaar eerder, in 1952, werd een van de meest revolutionaire muziekstukken van de twintigste eeuw opge-voerd, 4'33" van de Amerikaanse componist John Cage. Gedurende die 4 minuten en 33 seconden wordt er niet gespeeld op de piano. Voor Cage betekende dat geenszins dat er stilte zou heersen, maar dat we onverwacht gekuch of het geschuifel van stoelen zouden horen. In deze tijden, waarin we veel kabaal maken over grenzen, is het zinvol stil te zijn en te luisteren naar geluiden die niet geŽxpliciteerd worden, die ons als bij toeval toewaaien. We kunnen ons niet volledig afsluiten, lijkt Cage te zeggen.

Muziek wijst ons op de grote tegenstellingen waarmee we als mens geconfronteerd worden: ze is drager van tradities, maar sterft zonder innovatie, ze raakt ons zowel emotioneel als intellectueel. Ze bakent onze identiteit af in volksliederen. Ze maakt ons ook nieuwsgierig naar verre horizonten waar ongekende geluiden weerklinken. Zelfs als we grenzen opheffen, zoals we dat in de Europese Schengenzone hebben gedaan, voelen we de behoefte om dat te expliciteren met een lied. Beethovens negende, de Ode an die Freude, is het officiŽle Europese volkslied. Hoewel zonder tekst, refereert het aan de oorspronkelijke tekst van Friedrich von Schiller, waarin de pas-sage 'Alle Menschen werden BrŁder...' de grens-overschrijdende droom van wereldvrede, gelijkheid en solidariteit oproept. Het Europese volkslied speelt opnieuw met die schijnbare tegenstelling
 
   
 
  tussen begrenzing en grenzeloos-heid, tussen de noodzaak van afbakening en het verlangen naar openheid. Muziek leert ons niet alleen dat schijnbare tegenstel-lingen verzoenbaar zijn, maar ook dat ze elkaar kunnen versterken. Zelfs tradities ontsnappen niet aan beÔnvloeding, of met de woorden van Jeroen Brouwers: 'Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt'. Waar grenzen politiek vaak een span-ningsveld vormen, zijn ze cultureel een raakvlak waar mensen elkaar besnuffelen om datgene wat ze van  
elkaar geleerd hebben op te nemen in hun tradities. Dat gold zowel voor de Vlaamse renaissancecomponisten, 'I Fiammighi', die als veelgevraagde muzikale gastarbeiders in Zuid-Europa werkten, als voor de twintigste-eeuwse rockmuziek die putte uit zwarte Afrikaanse ritmes en volksmuziek van Europese migranten.

Muzikanten zijn de reizende ambassadeurs van hun culturele identiteit, die niet enkel hun tradities uitdragen maar terugkeren met nieuwe inzichten, inspiratie en technieken. Bij de rondreizende Mozart horen we Boheemse houtblazers en Turks slagwerk. Van de viool, de hobo en de fluit vergeten we wel eens hun respectievelijk Arabische, Noord-Afrikaanse en Chinese roots. Al deze vruchtbare onzuiverheden maken Europa tot een uitzonderlijke smeltkroes, maar geven het ook een specifieke identiteit. Het opmerkelijke daarvan is niet dat de Europese traditie of de regionale tradities daardoor verzwakt werden, maar er vernieuwd uit kwamen. Wederzijdse beÔnvloeding betekent niet dat er nooit conflicten ontstaan. Die zijn er zeker wel, maar ze vloeien eerder voort uit de weigering om naar elkaar te luisteren dan uit de bereidwilligheid om dat te doen.

Kunst kan het perspectief veranderen op onze verdeeldheid: het klimaat van uitsluiting en populisme benadrukt de behoefte aan inclusiviteit en meer-stemmigheid door empathie. Dat gevoel van verbondenheid mogen we niet verloren laten gaan omdat we geconfronteerd worden met ongekende uitdagingen en zelfs bedreigingen. Als we in onszelf gekeerd zijn, rest ons enkel culturele en intellectuele verschraling en angst voor de buitenwereld. Laat ons daarom samen leven, leren, werken, spelen en vooral musiceren.

 

Door: Jan Raes, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouw-orkest.
Uit: De Volkskrant, 31 maart 2017
Foto: Jan Raes ©  

 
      
 Licenties gebruik bladmuziek door koren
     

 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op ťťn of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 


 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 
      
 
 
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
   

 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
  
 
 
 

ZINGMagazine

 
     
   
     
  Veel van de artikelen die je hier leest komen uit ZINGMagazine, een tijdschrift voor iedereen die van zingen houdt. Van koorzangers en -zangeressen, tot duo en grootkoor, van smartlap tot oratorium; voor solisten op het podium en in de badkamer, maar ook voor dirigenten, zangdocenten.
Meer ...
 
      
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE