HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2017
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Er wordt wat afgezongen in Nederland... en zingen is goed voor eenieder! Dat is inmiddels wel dik aangetoond. Om alle vocale aspiraties uit te dragen zou een karaoke-bar natuurlijk de gelegenheid bij uitstek zijn, maar in Nederland doen we dat niet zo snel. Dat vinden we een toch beetje raar.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Zangverenigingen en Popmuziek

 
       
 
 
 

In het buitenland, dan wagen we ons wel eens aan een liedje... Maar in ons plezierige landje sluiten we ons bij voorkeur aan bij een koor. En da's natuurlijk een heel goed alternatief. Er zijn naast de 'klassieke' koren, die trouwens ooit 'zangverenigingen' heetten, heel veel koren die zich bezighouden met de zogenaamde 'Lichte Muziek'. Overigens een enigszins discutabele term, daar het in feite een Germanisme is ('Leichte Musik') en bovendien een simplificatie, want de muziekstijlen die daar onder vallen, zoals de jazz en de pop, zijn in essentie helemaal niet zo 'leicht'.

Pop- en rockmuziek zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de samenleving. Vanaf de jaren '60 tot heden zijn de belangstelling en beoefening explosief toegenomen. Dit resulteerde niet alleen in een muziekindustrie die jaarlijks miljarden euro's omzet, maar ook in een grote toename van vocalisten, bandjes en... popkoren! Maar popmuziek en zangverenigingen... is dat nou wel zo'n overtuigende combi?

Piano versus mp3's
Pop en rock zijn in de basis energieke, expressieve muziekstijlen. Volume en kracht zijn een belangrijk onderdeel van de zeggingskracht. Er zijn echter veel popkoren die zich alleen door een pianist laten begeleiden. Bij een 'klassiek' koor weten we eigenlijk niet beter. Daar is 't geëigend. Maar bij een popkoor worden vele songs pijnlijk tekort gedaan met slechts een piano-begeleiding, hoe goed ook gespeeld. Een pianobegeleiding kan prima volstaan bij een ballad, maar bij een stevig rock- of popstuk is het toch een soort van behelpen. Een popsong moet knallen, energie genereren en distribueren. Dat is de aard van popmuziek. Met een band of met een goedgemaakte mp3-begeleiding kom je al veel dichter bij de oorspronkelijke kracht en bedoeling van de popmuziek. De veel gehoorde klacht dat een mp3-begeleiding strak en statisch zou zijn en dat het de dynamiek van het koor afvlakt kan ik niet beamen. Een goede dirigent weet juist van de intrinsieke dynamiek van de mp3, gecombineerd met het arrangement, een artistiek en creatief gebruik te maken.

Kleding
Pop en mode hebben altijd een connectie gekend. Pop en rocksterren zijn vaak modetrendsetters. De kleding bij popkoren is echter vaak uniform en niet altijd modieus of sprankelend. Ook een klassieke erfenis. Waarom nemen vele popkoren deze traditie zomaar over? Allemaal een roze, rood of blauw bloesje met een sjaaltje aan is misschien wel een uniform, maar heeft toch weinig met popmuziek te maken?

En dan de onvermijdelijke blauwe spijkerbroek! Een spijkerbroek lijkt rock, maar dan moet je er wel eerst iets creatiefs mee doen! Scheuren erin, verf erop of patches erop naaien. Ooit gaven de Les Humphries Singers en Michael Fugain et le Big Bazar leuke voorbeelden van kleurige zangcollectieven. Het zag er vrolijk en ongedwongen uit. Ja, zult u zeggen, dat was toch in de jaren '70? Zeker! Maakt toch niet uit?! Waarom zou dat nu niet meer mogen of kunnen?

Blending...
'Sound' is eveneens een zeer belangrijk ingrediënt van pop- en rockmuziek. 'Sound' is kenmerk, 'sound' is zeggingskracht. Ik geloof daarom ook niet dat een klassieke benadering van een koorklank heilzaam is voor de popmuziek. Allemaal dezelfde 'oh' of 'ah' studeren met eenzelfde mondstand maakt nog geen goede pop- of rocksound. Het is niet heel waarschijnlijk dat de mannen van bijvoorbeeld The Beach Boys, The Eagles, The Beatles en Crosby, Stills and Nash bezig waren om allemaal dezelfde 'oh's' en 'ah's' te zingen. Deze samenzang-iconen zochten naar iets anders. Die zochten naar 'blending', het mixen tot een krachtige sound van hun eigen oorspronkelijke stemmen. Het creëren van een krachtige sound is een optelsom van verschillende stemmen, niet van gelijke stemmen. Door goed gebruik van de eigen, natuurlijke stem (goed zangles!), waarbij elke zanger zijn/haar eigen geluid houdt, krijgt een koor een uniek karakter. Een dirigent zou eigenlijk nooit de natuurlijke stemmen van de koorzangers willen veranderen en ze laten klinken als één stem... bij voorkeur juist niet!

Dirigent
En over de dirigent gesproken: een dirigent heeft bij een popkoor zeer duidelijk een andere functie dan bij een 'klassiek' koor. De maat slaan, ok! Maar niet het hele stuk. Tempo bepalen: zeker! Maar niet als er een bandje meespeelt of een mp3 de zangers begeleidt. Als het koor eenmaal gaat, hoeft een dirigent (net als bij een big band), eigenlijk in principe alleen maar de zangers door de moeilijkere passages heen te helpen: eventuele ritenuto's, fermates e.d. Ze weten over 't algemeen heel goed wat ze moeten doen (of laten). Een dirigent zou wel altijd, eventueel met een rustgevende glimlach, controlerend en observerend aanwezig moeten zijn. En hoe moeilijk is het om na een handvol repetities een arrangementje uit het hoofd te dirigeren? Het ziet er toch niet heel swingend uit als de score op de muziekstandaard blijft staan tijdens een optreden?

Coda
In ons land is het onderscheid tussen een 'zangvereniging' en een popkoor niet altijd heel goed waar te nemen. Een popkoor hoort niet alleen maar een vlotte uitvoering van een 'zangvereniging' te zijn. De essentie van pop-/rockmuziek is durf en explosieve zeggingskracht. Dat moet een popkoor uitdragen, niet alleen in kleding, presentatie, maar vooral in sound... niet zingen als nonnen, maar bulderen als kanonnen...!

Lex Hakker
Column maart 2017
(Met dank aan Annemiek Hammer)

Uit: CVZ

     
      
 Voor al uw koorkleding
     
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!

 
 
 

Lex Hakker

 
     
   
     
  Lex Hakker is componist, arrangeur, tekstdichter, columnist en dirigent. Hij studeerde compositie/arrangeren aan het Rotterdams Conservatorium bij Klaas de Vries en Frans Elsen. Hij studeerde directie bij Jos van der Sijde. Hij componeerde en arrangeerde voor Lee Towers, Montezuma's Revenge, Divina, de big band van de Nord Deutsche Rundfunk, voor theaterprojecten, films en vocale ensembles in verschillende stijlen. Hij is 34 jaar verbonden geweest als docent Muziektheoretische Vakken en Songwriting aan het Codarts Rotter-dams Conservatorium. Hij is auteur van verschillende boeken, waaron-der Spotlicht, Tien Hedendaagse Kleinkunstarrangementen en 106 Lichte Muziek Solfèges en Dictees. In juni 2014 verzorgde hij een work-shop bodypercussion aan de BALK DLV-opleiding.  
      
 
 
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
   
 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
  
 
 
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE