HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2018
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Is koorregie alleen iets voor popkoren en vocal groups, of kunnen 'klassieke' koren er ook hun voordeel mee doen? Over hoe je samen een boot bent en waar je je koormap moet laten.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Koorregie: Alles draait om Uitstraling

 
   
  "Een geslaagd kooroptreden heeft, natuurlijk naast mooie zang, alles met uitstraling te maken. Het maakt zó’n verschil of een koor weggedoken in z’n koormap staat te zingen of dat mensen er echt staan en aanwezig zijn." Aan het woord is Trudy Schambergen. Ze regisseert voorstellingen van koren en geeft workshops podiumpresentatie: "Veel mensen in koren hebben het gevoel dat zij persoonlijk niet zo belangrijk zijn en dat ze zich kunnen verschuilen in de groep, qua stem en fysiek. Maar elk individu telt mee. Een koor is een verzameling van individuen die samen iets moeten uitdragen."
   
 
   
  Grieks theater
Dat podiumpresentatie alleen iets is voor popkoren en vocal groups, bestrijdt Trudy: "De basis van elk kooroptreden is: je bewust zijn van je uitstraling. Dat geldt ook voor 'klassieke' koren. Daar doe ik vaak basisoefeningen mee. Ik begin met een gewone kooropstelling, maar dan wel zo dat iedereen ge-zien wordt. Mensen moeten voelen hoe de afstand is tot de ander en hoe ze één geheel moeten vormen. Veel van die oefeningen komen uit het Griekse theater. De oude Grieken hadden die krachtige spreekkoren. Een zangkoor moet in feite ook gezamenlijk spreken. Probeer maar eens met een koor gelijktijdig een zin te zeggen. Dat is heel moeilijk. Net als bijvoorbeeld samen lopen en tegelijk een krachtige groep blijven. Ik doe ook oefeningen in teruggaan naar niets, naar nul. Ik laat het koor alleen maar staan en ademen. Daarmee krijgen mensen een soort bewustzijn: als we samen niets doen, dan staan we heel stevig en als we gaan bewegen, dan heeft dat een betekenis. Mensen bewegen vaak onbewust als ze zingen, terwijl je beweging bewust moet gebruiken. Als het hele koor ineens naar rechts kijkt, heeft dat een enorm effect. Als je bereikt hebt dat mensen zich bewust zijn van hun uitstraling, heb je niet veel meer nodig om iets moois neer te zetten. Je maakt bijvoorbeeld twee verhogingen op het podium, je zet daar twee groepen op en je zet een groep in het midden, dat heeft al zo veel betekenis. Je kunt het zien als een heel eenvoudige vorm van choreografie. Het koor hoeft bijna niets te doen, alleen zich af en toe te verplaatsen. Maar het werkt alleen als de koorleden die basis hebben van uitstraling en individuele kracht.

Individueel geneuzel
Als de basis gelegd is, ga ik verder werken aan de inhoud. Als zanger moet je bewust zijn van wat je zingt. Je kunt bijvoorbeeld ieder lied een soort  thema meegeven. Dit lied gaat over liefde, dit lied gaat over wanhoop, als je dat in je bewustzijn kun zetten, gebeurt er al heel veel. Je moet niet de tekst gaan acteren. Soms wil een koor een lied 'ondertitelen'. Precies de tekst uit-beelden, bijvoorbeeld golfbewegingen maken met je handen bij het woord golven. Dat is individueel geneuzel en dat werkt niet. Een koor dat samen de
 

  zee is, werkt wel mooi. Met een klassiek koor in Maastricht heb ik een keer Dido and Aeneas gedaan. De solorollen werden gezongen door studenten van het conservatorium. Het koor deed de koorstukken. Ze acteerden wel, maar vooral samen als groep. Als ze bijvoorbeeld ma-trozen waren liet ik ze aan touwen trekken. Dat waren geen kleine friemelbewegingen, ze deden het 
    heel erg samen. En pas geleden heb ik met een popkoor een voorstelling gemaakt met het thema Jason en de Argonauten. Het achterdoek was in de vorm van een zeil, wit en driehoekig. Als de Argonauten in de boot zaten, stond het koor in een v-vorm te zingen. Ze hadden stokken in hun hand waarmee ze roeiden. Voorop stond een vrouw als boegbeeld die op dat moment ook een solo zong. Het koor was de boot. Noem je dat acteren, nee, ik niet. Het is bewegen, het is je bewust zijn van waar je mee bezig bent. En dat heeft dan wel weer alles met acteren te maken. Als regisseur moet je mensen via allerlei wegen zover krijgen dat ze zich kunnen uitdrukken. Soms blijven mensen tot het eind toe in de weerstand. Bij het koor waarmee ik Dido and Aeneas deed, wilden sommige koorleden alleen zingen en liever niet gezien worden. Die hadden het moeilijk met bewegen. Dat vraagt veel geduld van me en ook veel geloof in waar ik naar toe ga. Uiteindelijk bij de voorstelling waren ze razend enthousiast. Dan voelen ze pas wat een goede uitstraling doet met het publiek en wat het doet met henzelf."


Bron: ZINGmagazine
 
 

 

  
 Informatie, inschrijven en kaartverkoop
     
 

Tips van Trudy Schambergen

 
     
 
  • Verstop je niet achter anderen omdat je het eng vindt om gezien te worden. Het effect is dat mensen in het publiek je gaan zoeken. Zo word je meer gezien dan ieder ander.
  • Besef dat je individuele bijdrage van wezenlijk belang is.
  • Blijf je bewust van je uitstraling, ook als je even niets te doen hebt.
 
     
 

Trudy Schambergen

 
     
 
[Trudy Schambergen (1952) deed de opleiding voor dramadocent aan de HKU en werkt als (koor)regisseur, dramadocent en Cliniclown. Ze heeft een passie voor zingen en zingt van kinds af aan in koren. Onlangs nam ze een solo-cd op met liederen van Mercedes Sosa, door haarzelf vertaald in het Nederlands. via tschambergen@hotmail.com is de cd te bestellen. De opbrengst is voor een schoolproject in Kameroen.
 
     
 

Tips van Jacolien Quarré

 
     
 
  • Neem als koor en dirigent een duidelijke beslissing meer uit het hoofd te zingen en te werken aan de uitstraling van het koor. Maak tijdens de repetitie tijd om hier aan te werken.
  • Voor zangers: begin met de teksten te oefenen. Als je weet wat je zingt, kun je de muziek ook beter uit het hoofd leren.
  • Voor dirigenten: kies eens een andere opstelling bij het zingen.
 
     
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de informatiepagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 
 
  
 
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE