|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirigentenbank
Mieke Rovers beheert de Dirigentenbank, een
database waar koren een dirigent kunnen zoeken en omgekeerd.
Op dit moment staan er 340 dirigen-ten bij de bank
ingeschreven. Jaarlijks melden zich 300 tot 400 koren aan.
Die kun je zo aan elkaar koppelen, denk je dan. Maar zo
simpel is het niet. Mieke Rovers: ‘Het ene koor vindt veel
makkelijker een dirigent dan het an-dere. Een gemengd
kamerkoor in pakweg Amsterdam is zo geholpen, maar voor een
popkoor in de regio is het een stuk moeilijker. Er zijn niet
zoveel dirigenten die lichte muziek willen doen.’
Zevenentwintig sollicitanten bij
kamerkoor
En dat terwijl het aantal lichte-muziekkoren de laatste
jaren flink is gestegen. Dat is althans de conclusie van een
onderzoekje dat Rovers deed. Ze ver-geleek het soort koren
dat zich tien jaar geleden inschreef bij de Dirigenten-bank
met de inschrijvingen van de afgelopen achttien maanden. Belangrijk-ste conclusie: Het aantal kerkkoren is
sterk afgenomen, terwijl het aantal lichte-muziekkoren –
waartoe ze ook shanty- en smartlappenkoren rekent -
toeneemt. Kinder- en jeugdkoren zijn er steeds minder. De
ingeschreven dirigenten hebben vooral een voorkeur voor
klassieke koren. Vraag en aanbod zijn dus niet goed op
elkaar afgestemd. Rovers: ‘Er is duidelijk een tekort
aan lichte-muziekdirigenten.’ Omgekeerd zijn er teveel
dirigenten die een goed oratorium- of kamerkoor zoeken.
Mieke Rovers: ‘Ik weet van een kamerkoor dat zevenentwintig
sollicitanten kreeg op een advertentie.’ Er zijn juist weer
veel te weinig kinderkoordirigenten. ‘Als je het koorzingen
in Nederland in leven wil houden, moet je in de
dirigentenopleidingen echt wat gaan doen aan kinderkoren en
lichte muziek.’
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Ook tekort aan kinderkoordirigenten
Ook de KCZB (de Koninklijke Nederlandse Zangersbond) heeft
een vaca-turebank voor dirigenten. De 1750 koren die bij de
bond zijn aangesloten kunnen via hun lidmaatschapsnummer
inloggen en het dirigentenaanbod bekijken. Er zijn zo’n 1500
dirigenten die een KCZB-koor leiden. Op dit moment staan er
350 dirigenten bij de vacaturebank ingeschreven. André
Meijster, directeur van de KCZB, kan geen uitspraken doen
over een tekort aan dirigenten lichte muziek, omdat
lichte-muziekkoren niet bij de KCZB zijn aangesloten. Wel
weet hij dat er ook binnen de KCZB te weinig
kinderkoor-dirigenten zijn. De KCZB organiseert daarom zelf
regelmatig korte cursus-sen kinderkoordirectie, maar ook
cursussen rond specifiek repertoire zoals bijvoorbeeld
psalmen. Hij signaleert dat er sinds Kunstfactor zich uit de
koorwereld heeft teruggetrokken een gat is ontstaan tussen
vraag en aan-bod van dirigenten, en sluit niet uit dat de
KCZB op den duur genoodzaakt zal zijn om net als vroeger
weer eigen opleidingen voor dirigenten te starten.
Voorbeelden van allerlei
muziekstijlen
Dat er steeds meer koren komen die populaire muziek zingen -
pop, shanty, smartlappen, barbershop - is volgens Hans
Noyens van Kunstfactor zo klaar als een klontje. ‘Een open
deur.’ Maar het tekort aan goede dirigenten geldt niet
alleen voor de lichte muziek. ‘Er zijn ook genoeg
oratoriumkoren die moeilijk een dirigent kunnen vinden.’ Wel
beaamt Noyens dat er van de op-leidingen koordirectie aan de
conservatoria weinig dirigenten lichte muziek komen. Maar
niet alle lichte-muziekkoren zoeken perse een professionele
dirigent. Klopt het dat er te weinig opleidingen lichte
muziek zijn voor ama-teurdirigenten? Noyens: ‘Dat zou best
kunnen. De Kurt Thomas Cursus zou bijvoorbeeld heel goed een
lichte-muziek-poot kunnen krijgen, met eigen |
|
|
|
 |
|
docenten. Albert Clement, de nieuwe directeur van de KTC, sprak de
wens voor meer aandacht voor lichte muziek al uit. De
cursussen die Kunstfactor mede organiseert (Basiscursus, MDO,
KTC – red.) zijn vooralsnog tamelijk klassiek
ge-oriënteerd maar we zijn er druk mee bezig dat te
veranderen. Bijvoorbeeld in het nieuwe werkboek voor de
basiscursussen dat in juli verschijnt worden nu fragmenten
van allerlei stijlen muziek gebruikt. Ik ben ook bezig met
het nieuwe Raam- |
|
|
|
leerplan voor de MDO. Daarin wordt straks een breed
scala aan muziek-stijlen aangereikt met natuurlijk ook
aandacht voor lichte muziek of muziek voor kinderkoor. Maar
basiskennis als harmonieleer en slagtechniek is voor alle
koordirigenten hetzelfde.’
Groot inventarisatie-onderzoek
Noyens vindt overigens niet dat Kunstfactor een gat heeft
laten vallen tus-sen vraag en aanbod van dirigenten. ‘De
cursussen koordirectie worden al jaren door anderen gegeven,
door de Provinciale Steunpunten en door BALK. Kunstfactor
ondersteunde de cursussen met leerplannen, leerma-terialen
en trainingen voor docenten en doet dat nog steeds en zelfs
inten-siever dan voorheen.’ Toch vindt ook hij dat de
cursussen beter afgestemd kunnen worden op de bestaande
behoeften van koren en dirigenten. ‘Daar-voor is meer kennis
van het veld nodig, anders blijft het nattevingerwerk. In
het najaar gaan we een groot inventarisatie-onderzoek doen
naar wensen en behoeften van koren en dirigenten.’ Hoeveel
dirigenten heeft Nederland eigenlijk? Noyens: ‘Ik schat zo’n
5000. Maar ik weet het niet precies. Eerste vraag voor de
inventarisatie.’
Meten is weten
Rob de Visser van
Multi
Mix Music – een bedrijf dat onder andere Super-Voices en
arrangementen voor popkoren in de markt zet - zou graag
willen meewerken aan zo’n inventarisatie-onderzoek. ‘Ik heb
13.000 van de onge-veer 15.000 koren van Nederland in mijn
bestand op Zing.nl. Als we gege-vens zouden combineren met
die van de Dirigentenbank komen we een heel eind.’ De Visser
verbaast zich over het feit dat een dergelijk onderzoek
nooit eerder heeft plaatsgevonden. ‘Meten is weten. De
klassieke koren ver-grijzen, de lichtemuziekkoren zijn in
opmars. Mannenkoren gaan het niet redden. Mannen die willen
zingen gaan tegenwoordig naar een shantykoor of een
piratenkoor. Dat kun je zo meten, maar koororganisaties doen
dat niet.’ De Visser pleit voor een basisopleiding voor
koordirigent, gevolgd door een gedifferentieerde opleiding
per koorgenre. ‘Koorgenres hangen sterk samen met lifestyle.
Close-harmonyzangers hebben een heel andere beleving van
muziek dan popkoorzangers. En iemand die geraakt wordt door
smartlappen zit weer heel anders in elkaar. Als dirigent
moet je kunnen snappen wat mensen beweegt. Dirigenten zouden
veel van voetbal-coaches kunnen leren op het gebied van
groepsvorming, en emotie en power overbrengen. Je moet
natuurlijk wel vakkennis hebben, maar sociale vaardigheden
zijn belangrijker!’
Bron:
ZingMagazine
Voor het vervolg klik
hier |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Artikelen Zoeken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikelen Aanmelden
|
|
|
Heeft u zelf interessante artikelen
geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt
aanmelden, laat het ons dan
hier
weten!
|
|
|
|
|
|
Repertoire en Meer ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Multi
Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds
en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
|
|
|
|
|
|
VoicEmail
|
|
|
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem
hier geheel vrijblijvend
een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor
Zingend Nederland.
|
|
|
|
|
|
ZINGmagazine
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Veel van de
artikelen die je hier leest komen uit ZINGmagazine, een tijdschrift voor iedereen die van
zingen houdt. Van koorzangers en -zangeressen, tot duo en
grootkoor, van smartlap tot oratorium; voor solisten op het
podium en in de badkamer, maar ook voor dirigenten,
zangdocenten.
Meer
... |
|
|
|
|
|