|
|
|
|
|
|
Versterkers en Effecten
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Tipboek versterkers en effecten is een handige en helder
geschreven gids voor iedereen die een ver-sterker of
effecten gebruikt, van gitaristen en bas-sisten tot
toetsenisten, drummers, zangers en blazers. Drie
hoofdstukken voor beginners, twee hoofdstukken met alle
basiskennis die je nodig hebt, speciale hoofdstukken over de
verschillende soorten versterkers, hoofdstukken over
effecten en effect-apparatuur, over microfoons en elementen,
over onderhoud, over kabels en draadloze systemen, en nog
veel meer – inclusief een woordenboek! Ge- |
|
|
|
schreven in samenwerking met en proefgelezen door muzikanten,
technici en andere deskundigen. Hieronder vind je twee korte
fragmenten uit dit Tipboek.
De Tipboek-serie: encyclopedieën in zakformaat… Een
pluim!
– Meet Music Magazine
Decibels
Hoe hard iets klinkt – de geluidsdruk (audio level, sound
pressure level of SPL) – wordt gemeten in decibels. Een
decibel is te omschrijven als het al-lerkleinste
volumeverschil dat mensen kunnen waarnemen. Een
volumever-schil van drie decibel (3 dB) hoor je als ietsje
harder. Als het volume 10 dB omhooggaat, ervaar je dat als
twee keer zo luid. Anders dan meters of euro’s kan je
decibels niet zomaar bij elkaar optellen. Om een geluid 3 dB
luider te laten klinken – een beetje, dus – heb je twee keer
zoveel energie nodig, ofwel twee keer zoveel vermogen.
Daarom klinkt een 50 watt ver-sterker dus niet meer dan 3 dB
luider dan dezelfde versterker met 25 watt.
Een ander voorbeeld. Een akoestische gitaar produceert 80 dB.
Met twee gitaren heb je twee keer zoveel energie, dus dan
hoor je 83 dB. Met vier gitaren komt er weer 3dB bij, en met
acht nog eens 3 dB, enzovoort. Als je even zo doorrekent,
zie je dat je niet minder dan 1224 gitaren nodig hebt om het
volume van een rockband te produceren… Die truc met al die
gitaristen lukt in werkelijkheid natuurlijk niet: de
gitaristen die het verst weg zitten, zijn nauwelijks nog te
horen. De geluidsdruk neemt snel af als de afstand groter
wordt: iemand die twee keer zo ver weg staat, hoort al snel
6 dB minder. Dat verklaart meteen waarom er PA’s zijn met
een vermogen van meer dan 200.000 watt: de mensen achter in
het stadion willen ook iets horen.
Instrumentkabels
Instrumentkabels zijn er in lengtes van een centimeter of
vijftien tot tien me-ter. De kortste kabels worden gebruikt
om effectpedaaltjes door te lussen. Kabels met een haakse
jackplug nemen daarbij minder ruimte in beslag. Een lange
kabel kan het geluid van je (bas)gitaar doffer,
onduidelijker en minder dynamisch maken. Dat effect wordt
nog sterker als de kabel een hoge elek-trische capaciteit (capacitance)
heeft. Goede kabels hebben een lage capa-citeit (van rond de
80 pF/m of lager, als je van cijfers houdt). Tip: sommige
gitaristen houden van het ‘verslechterende’ effect van een
superlange ka-bel. Jimi Hendrix was er een van. Nog een tip:
bij keyboards, synths en andere instrumenten met een lage
impedantie geven langere kabels geen signaalverlies, maar ze
zijn wel storingsgevoelig. Instrumentkabels vervoe-ren
zwakke, ongebalanceerde signalen, waarbij makkelijk allerlei
soorten storing opgepikt worden. Hoe langer de kabel, des te
groter de kans op dat soort bijgeluiden. Een goede kabel
heeft een betere afscherming die stoor-signalen tegengaat.
Gebruik je meer dan zes meter kabel (totale kabellengte
tussen instrument en versterker) en heb je vaak last van
storing, denk dan eens aan een draadloos systeem, of gebruik
een DI-box die het signaal laagOhmig en gebalanceerd maakt,
zodat storing onderdrukt wordt. Als je een kabel flink
beweegt, hoor je soms een krakend of knetterend geluid.
Goede kabels hebben speciale laagjes om dit geluid (tribo
electric impact noise) te onderdrukken.Bij sommige
instrumentkabels staan er pijltjes op de mantel om aan te
geven in welke richting het signaal moet lopen. Sluit je
zo’n kabel andersom aan (pijltjes richting output), dan kan
de afscherming minder effectief zijn. Een klankverschil is
er niet. Er zijn speciale baskabels die voor meer dynamiek
en betere respons in het laag zouden zorgen. Het minste wat
je kan doen, is ze uitproberen.
Meer weten?
Meer weten over versterkers, effecten, microfoon en kabels,
of over wattages, inserts, impedanties, loops en andere
'technische' zaken zonder dat het ook maar ergens te
technisch wordt? Lees Tipboek Versterkers en effecten!
Bestellen ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Artikelen Zoeken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikelen Aanmelden
|
|
|
Heeft u zelf interessante artikelen
geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt
aanmelden, laat het ons dan
hier
weten!
|
|
|
|
|
|
Repertoire en Meer ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Multi
Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds
en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
|
|
|
|
|
|
VoicEmail
|
|
|
VoicEmail is de gratis e-mail nieuws-brief van Zing.nl met het laatste nieuws over alles wat met zingen te maken heeft.
Bekijk
hier de laatste editie. Deze nieuwsbrief wordt maandelijks
aan ruim 17.500 zang-liefhebbers toegezonden.
Neem
een gratis abonnement
...
|
|
|
|
|
|