HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2019
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
De wetenschap staat nooit stil – ook in het muziekwezen niet. In Preludium brengen we de nieuwste inzichten voor het voetlicht. Deze maand: Kun je game-muziek vergelijken met klassieke muziek?
 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
 
   

Game-muziek: van Piepjes naar Symfonie

 
       
    De wetenschap staat nooit stil – ook in het muziekwezen niet. In Preludium brengen we de nieuwste inzichten voor het voetlicht. Deze maand: Kun je game-muziek vergelijken met klassieke muziek?

Computerspellen
Muziek voor computerspellen is in rap tempo volwassen geworden en be-
stijgt inmiddels het concert­podium. In Japan werd al in 1987 het eerste
‘game-concert’ georganiseerd. Sinds 2003 zijn er her en der grote Europese orkesten met game-muziek op het programma: het London Symphony Or-chestra, het Nederlands Philharmonisch Orkest en natuurlijk programmeert
het Metropole Orkest ook game-klassiekers.
 
 
     
   
Over welke muziek hebben we het dan? In den beginne had game-muziek vooral een signaalfunctie: motiefjes en thema’s maakten duidelijk wat er in
het spel gebeurde. Denk bijvoorbeeld aan de piepjes van Pacman. Compu-tergeheugen was klein en duur, en door herhaling van motiefjes kon de in-formatie extra economisch worden opgeslagen. Een spel bevatte zelf geen geluid, maar vertelde de geluids-chip in de computer welke noten, piepjes
en effecten er afgespeeld moesten worden.

Nintendo
Grappig genoeg komt uit deze periode misschien wel de meest invloedrijke soundtrack: die van Super Mario Bros, gecomponeerd door de Japanner
Koji Kondo, toen net in dienst van Nintendo. Nu is gaming een miljoenen-industrie. Games zijn veranderd in een interactieve kunstvorm: het ontwerp van alleen al bomen en struiken is het werk van honderd man. Composities bestaan niet langer uit vernuftige polyfone piepjes, maar zijn meeslepende
en gelaagde soundtracks. Onder het motto ‘sound is what truly convinces
the mind that it is in a place’ krijgen nieuw ontworpen werelden een akoe-stische dimensie. Grote speluitgevers als Nintendo hebben componisten in dienst, en betalen complete orkesten om de soundtrack in te spelen.

Nieuw symfonisch genre
Game-muziek is eigenlijk een nieuw symfonisch genre, en dat is een inte-ressante spiegel voor de moderne klassieke-muziekcultuur. Want wat is eigenlijk het verschil? Het boek Unlimited Replays: Video Games and Clas-
sical Music van William Gibbons beschrijft een paar mooie tegenstellingen. Klassieke muziek wordt gezien als 'kunstmuziek', 'erudiet' en 'serieus’.
Gaming wordt geassocieerd met jeugdcultuur en entertainment. Eigenlijk trekt game-muziek de klassieke muziek in de entertainmenthoek. Maar wat als je game-muziek dan weer in een concertzaal gaat uitvoeren?


Uit: Het Preludium Maandblad mei 2019
Door: Anne Stuart
Leestip: Unlimited replays: Video Games and Classical Music (2018) door William Gibbons.
 
           
 
      
 Echt iedereen kan meezingen. Meer …
     
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
Hier kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
  



 
 
 
 
 

Artikelen Aanmelden

 
     
  Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!  

 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
 
 
     
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE