| 
            
              
                |  |  |  |  |  
                |  |  | Een eigen CD Masteren |  |  
                |  |  |  |  |  
                |  |  | 
					 |  | We weten we het allemaal: een mooie 
					cd-opname kun je het beste door pro-fessionals laten maken, 
					met goede microfoons en in een mooie akoesti-sche ruimte. 
					Maar ja, dat kost geld. Dus vallen we terug op een van de 
					vele digitale doe-het-zelf-recorders die vandaag de dag te 
					koop zijn. Lekker goedkoop, maar eerlijk is eerlijk: de 
					opname klinkt nog nergens  |  |  
                |  |  | naar. Wat nu? De mastering engineer biedt uitkomst. 
					Erwin Maas ziet het simpel: ‘Een mastering engineer maakt 
					een opname cd-klaar.’ Maas werkte eerst bij Sony Music en 
					heeft sinds 2007 een 
					eigen studio 
					in Arnhem, waar hij niet alleen mastering verzorgt maar ook cd- 
					en dvd-persingen. Onder zijn opdrachtgevers zitten aardig 
					wat bekende namen, zoals Frans Bauer, René Froger, Harrie 
					Jekkers en Jeroen van der Boom. Je zou denken dat 
					Neder-landstalige muziek zijn specialiteit is, maar dat is 
					niet zo. Mastering engineers zijn van alle markten thuis en 
					in principe onbevangen en objectief. 
					PolijstenErwin Maas: ‘Masteren is de laatste creatief-technische fase 
					van een mu-ziekproductie waarbij analoge geluidsopnames 
					worden gedigitaliseerd. De mastering engineer beluistert de 
					opname in z’n geheel, onbevangen en on-bevooroordeeld, om er 
					vervolgens alle oneffenheden uit te halen. Je kunt opnames 
					als het ware polijsten: ingrediënten naar boven halen of 
					juist naar de achtergrond brengen, de ruwe kantjes er vanaf 
					halen. Daar zijn verschillende technieken voor, zoals 
					equalising en compressie. Uiteindelijk streeft een mastering 
					engineer naar een goede verhouding tussen de frequenties, 
					een mooie balans in het hele frequentiespectrum.’
 
 Op de stoel van de luisteraar
 Het werk van Erwin Maas begint waar het werk van de 
					opnametechnicus ophoudt. Maas onderscheidt drie stadia: 
					opname, mixen en masteren. ‘Een opnametechnicus is meestal 
					ook verantwoordelijk voor de mixage, dat wil zeggen dat hij 
					of zij de verschillende opgenomen sporen met elkaar in 
					balans brengt. Maar het blijven losse ingrediënten. De 
					mastering engineer gaat op de stoel van de luisteraar 
					zitten. Hoe klinkt het als geheel? Het materiaal wordt 
					meestal aangeleverd op een cd, usb-stick of via de server, 
					op twee
 |  |  
                |  |  | sporen: links en rechts. Mijn werk begint met het bekijken van 
					de gehele wave-vorm, een overview van het-geen opgenomen 
					is. Hoe groot is het dynamiekverschil tussen de 
					verschil-lende nummers, hoeveel dynamiek mag erin blijven, 
					welk niveau wil ik uiteindelijk op cd? Dan kies ik een |  |  |  |  
                |  |  | uitgangspositie, bijvoorbeeld het eerste liedje. 
					Vervolgens probeer ik het overige materiaal daar qua balans 
					en intensiteit omheen te bouwen. Mijn uitgangspunt is dat 
					het overal goed moet klinken, dus ook op de huis-, tuin- en 
					keukenradio, in de woonkamer of op zolder.’ Dynamische verschillen'Klassieke muziek kenmerkt zich door grote dynamische 
					verschillen. Bij de mastering probeer je die er zoveel 
					mogelijk in te houden. Hoe zachter de passage, hoe meer kans 
					op bijgeluiden, oftewel ruis. Daar moet je een goed 
					compromis in proberen te  vinden. Popmuziek moet 
				vaak zo hard mogelijk, dat schijnt meer impact te hebben. Daar 
				doe ik niet graag aan mee, maar soms vraagt een klant  
				erom. Ik moet zowel commerciële als muzikale afwe-gingen maken. 
				Het liefst maak ik een muzikale afweging. Laatst zei een zan-ger 
				tegen me: mijn cd klinkt toch iets zachter dan die van mijn 
				concurrent. Dan zeg ik: welke klinkt mooier? Ik laat klanten 
				altijd naar de studio komen om het zelf te ervaren. Meestal 
				willen ze er ook bij zijn als ik voor het eerst naar hun opname 
				luister. Soms schrikken ze van het geluid in de studio. ‘Zitten 
				er zoveel lage tonen in?’ ‘Klinkt mijn stem zo geknepen?’ Dan 
				doe ik een paar kleine aanpassingen waardoor er ineens meer 
				balans is. En dan horen ze het verschil heel goed.’
 
 Handtekening
 ‘Ik geef om een bepaalde openheid en frisheid in het totale 
				klankbeeld. Alsof er een deken vanaf wordt gehaald of een 
				gordijn open gaat. Warmte vind ik ook belangrijk. En dat een 
				stem, in welk soort muziek dan ook, altijd duidelijk en 
				verstaanbaar is. Het is voor mij een uitdaging om creatief 
				gezien iets toe te voegen, een eigen handtekening te zetten. Ik 
				maak een lekker ‘sausje’ dat ik precies bij een productie vind 
				passen. Hoe beter de opname of mix, hoe
 |  |  
                |  |  |  |  | meer ik erin kan doen. Dan kan ik echt in de nuances gaan 
					werken. Het maakt niet uit of dat een klassiek project is of 
					een popproductie, zoiets staat los van de stijl. Als een 
					koor niet goed is, kun je de beste opname-spullen gebruiken, 
					maar je krijgt het niet mooier dan het koor goed is. Dat 
					geldt voor alle stappen: opnemen, mixen of masteren. Een 
					slechte |  |  
                |  |  | opname wordt nooit een topproductie. Maar als alle ingrediënten 
				goed zijn, vind ik het een uitdaging om dat extra toefje 
				slagroom toe te voegen.
				Maste-ren neemt drie à vier keer zoveel tijd in beslag als de 
				duur van de opname.' 
 Tips voor het verbeteren van je opnames
 - Benader cd-opnames niet als aparte stukken, maar als een 
					geheel.
 - Maak eerst een ijkpunt, een refe-rentiekader. Als je een 
					nummer goed vindt klinken, stem daar dan de rest van de 
					opnames op af wat betreft frequen-ties, balans en 
					intensiteit.
 - Luister na de eerste [finetuning] de opnames op minstens 
					zes verschil-lende speakers af: op een stereo-installatie, een draagbare cd-speler, in de auto. Schrijf je 
				bevindingen op en pas de opnames weer aan. Daarna weer op 
				verschillende systemen beluisteren.
 - Gebruik voor het masteren de beste boxen die je hebt. Als de 
				opname daarop goed klinkt gebruik je slechtere boxen om te 
				checken of het daar ook goed klinkt. Niet andersom.
 - Varieer ook met de akoestiek van de ruimte waarin je werkt. 
				Masteren moet je in principe doen op een plek waar je zo min 
				mogelijk reflexie hebt. Maar je moet altijd kunnen vergelijken.
 - Luister de opnames op verschillende volumes af; op zacht, 
				middelhard en oorlogssterkte. Bepaalde frequenties zijn op 
				verschillende levels meer of minder hoorbaar.
 - Probeer even los te komen van je opname door er bijvoorbeeld 
				drie dagen lang niet naar te luisteren.
 Door: Elke Jansen
 Uit: ZINGmagazine
 |  |  
                |  |  |   |  |  | 
            
              
                |  |  |  |  
                |  | Prachtige Job |  |  
                |  |  |  |  
                |  |  |  |  
                |  |  |  |  
                |  | ‘‘Ik werk veel met zangers en 
					zange-ressen. Recentelijk heb ik een schoolmusical van 
					Stanley Stok-kermans (zoon van Joop, red.) gemasterd. Dat 
					betrof een live-registratie van twee avonden en de bedoeling 
					was dat het als één geheel zou klinken. Dat is een prachtige 
					job voor een mastering engineer. Een geluidstechnicus of 
					mixer is al blij als zangers, koor en band een beetje goed 
					opgenomen zijn en er een redelijke balans is tussen het 
					directe geluid en de ambiance. Maar probeer maar eens twee 
					verschillende avonden hetzelfde te laten klinken. 
					Verschillende microfoonposities, andere instrumentalisten, 
					ander publiek. Je moet zorgen dat het met elkaar in balans 
					komt.’ |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | Irritant Geklik |  |  
                |  |  |  |  
                |  |  |  |  
                |  |  |  |  
                |  | Nog een voorbeeld van een maste-ringklus? 
					De partner van een koorlid heeft tijdens het concert foto’s 
					ge-maakt. Door de hele opname heen hoor je het irritante 
					geklik van de camera. Of wat dacht je van hoe-sten? In een 
					live situatie begrijp je zoiets nog wel, maar op een cd wil 
					je dat echt niet horen. In de mastering bestaan [tools] om 
					dit soort oneffen-heden eruit te krijgen. Dat zijn hele 
					mooie [plug-ins] die ook erg duur zijn en daarom vaak alleen 
					door maste-ring engineers worden gekocht. Daarmee kun je het 
					geklik en gehoest wegfilteren zonder dat je dat in het 
					muzikale spectrum terughoort. Dat werkt meestal perfect.’ |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | Programmeren |  |  
                |  |  |  |  
                |  |  |  |  
                |  |  |  |  
                |  | Uiteindelijk
				maakt een mastering engineer de hele 
				blauwdruk van de cd. Daar hoort ook bij dat je goede in- en 
				uit-punten maakt (begin en einde van een nummer, red.), een 
				track-volgorde, dat soort dingen. Aan ieder startnummer van de 
				cd worden bepaalde codes gekoppeld. Die worden niet in de audio 
				zelf opge-slagen maar op een aparte plek, aan de binnenkant van 
				de cd. Je merkt het als je een cd in de cd-speler stopt: dan 
				gaat ‘ie eerst altijd even draaien en ineens is daar de 
				informatie: zo lang duurt de cd, zoveel tracks staan erop. Dat 
				proces heet indexeren. En als een cd op de radio wordt ge-draaid 
				zorgen die codes ervoor dat de Buma-Stemra-afdracht automatisch 
				wordt geregeld. Dat programmeer je allemaal bij het masteren.’ |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | Artikelen Zoeken |  |  
                |  |  |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | Artikelen Aanmelden |  |  
                |  |  |  |  
                |  | Heeft u zelf interessante artikelen 
                  geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt 
                  aanmelden, laat het ons dan
                  hier 
                  weten!
                   |  |  
                |  | 
 |  |  |