|
|
|
|
|
|
Festivalganger wil Luxe
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
Down the Rabbit Hole. © Koen Verheijden Popfestivals waren ooit het domein van een tegendraadse
jongerencultuur. Die tijd is voorbij. Luxe en comfort, voor
jong en oud, zijn niet meer weg te denken. De trends.
Zodra het eerste waterige zonnetje zich heeft gemeld is er
geen houden
meer aan, dan steekt de gezondste zomerziekte de kop op:
festivalkoorts.
Het is een aandoening die zich sinds het legendarische
Woodstockfestival
in Catskill Mountains in de Verenigde Staten (1969) over de
hele wereld
heeft verspreid. Maar waar de romantiek van het primitieve
lange tijd lei-
dend was, heerst nu de hang naar luxe, blijkt uit een
analyse van tal van Europese festivals, gedaan door
evenementenplatform Eventbrite. Trouw
pikt de trends eruit, samen met Lowlands-directeur Eric van
Eerdenburg.
1. De vip rukt op
Natuurlijk, ze bestaan nog, de festivalgangers die
zielsgelukkig worden van een modderig terrein, rijen bij de
douches en een lek tentje. Toch is er vooral een
ontwikkeling de andere kant op. De welvarende
evenementenbezoeker wil, gesteund door de bloeiende
economie, bandjes kijken vanaf de rode lo-
per. Hij wil glamping (kamperen met luxe), vip-decks en fast
lanes, waarbij
je tegen een meerprijs lange rijen kan overslaan.
In 2018, zo bracht Event-
brite in kaart, kende ruim de helft
van de 91 in het onderzoek betrokken Europese festivals op
een of andere manier een vip-element. Het gekst ma-
ken ze het
op het Solstice Festival in IJsland. Daar kan de vip (very important person) een kaartje kopen van een miljoen
dollar. Behalve optredens van artiesten, krijg je daar
privéjetvluchten voor, een spa, massages, luxe di-
ners, een helikoptervlucht over IJsland en accommodaties die, laten
we zeggen, iets meer comfort bieden dan een koepeltentje.
|
|
|
|

Glamping. © Hollandse
Hoogte |
|
Ook populaire Nederlandse, meer-daagse festivals bieden deze
zomer glamping-opties en andere extra’s.
“De vip rukt inderdaad op”, ziet Lowlandsdirecteur Eric van
Eer-denburg. “Popmuziek begon als tegencultuur, maar vijftig
jaar na Woodstock is pop de overheersen-
de jongerencultuur. Er zijn nu |
|
|
|
verschillende generaties bezoekers, met verschillende behoeftes. De een haalt de hele nacht door, de
ander gaat vroeg onder de wol om de volgende ochtend fris op
een lezing te zijn. Vroeger zeiden we: iedereen is gelijk,
daar beginnen we niet aan. Maar festivals zijn 24-uurs
evenementen geworden, met allerlei typen mensen.”
2. Festivals zijn voedselpioniers
Geen beter laboratorium dan een festival. Voor iedere
ondernemer die een gewaagde vega-reep op de markt wil
loslaten,of die gekke pannenkoek met caramel en zeezout,is
een terrein vol welwillende feestgangers een walhalla. In de
Flevopolder bij Biddinghuizen was Lowlands het eerste
festival, mis-schien wel ter wereld, dat naast friet en
hamburgers ook experimenteerde met andere snacks.
Van
Eerdenburg: “Wij hebben dat er vanaf het begin proberen in
te krijgen.
Zo was er al snel een Italiaans restaurant. Inmiddels is er
bijna op elk gebied wel aanbod. Pannekoeken, sushi, een
supermarkt; het is er allemaal. Vorig jaar hadden we een
Restaurant van de Toekomst, gekoppeld aan het thema
bevolkingsgroei. Vooruitstrevende horecaondernemers toonden
toch maar mooi aan dat eten in de toekomst nog heel lekker
kan zijn. Er was ook een Syrische foodtruck, die stalen echt
de show. Festivals vinden het leuk om
een podium te bieden aan pioniers op dat gebied. Die twee
culturen passen ook goed bij elkaar. Met je foodtruck van a
naar b heeft natuurlijk een char-mante bijklank. Je kunt er
echt een hit mee worden in festivalland.”
3. Niet alleen, maar in een
groep
Wie een festival bezoekt, gaat met zijn vrienden. Niks ieder
voor zich en
god voor ons allen. Nee, bandjes kijken en over het terrein
of de camping struinen moet een gezamenlijke beleving zijn.
Volgens de analyse van Eventbrite bieden festivals in
binnen- en buitenland dan ook steeds meer
groepsarrangementen aan. Dat gebeurt in Nederland niet
alleen bij Low-
lands, maar ook bij popevenementen als het Indian Summer
Festival (in Langedijk). Muziekliefhebbers kunnen dan
tegen een kleine korting tien
of meer kaarten in één keer te bestellen.
Andere festivals, zoals Paaspop (bij Schijndel) en
Mysteryland (in de Haar-lemmermeer), richten bijvoorbeeld
exclusieve vriendenzones in op de bij het festival behorende
campingterrein. Zo kun je bij Paaspop met 24 vrienden |
|
|
|
verzekerd bij elkaar zitten. Zo luxu-
eus als je maar wenst: voor de vriendenzones zijn een
partytent,
een mobiele douche of toiletcabine, elektriciteit en
een picknicktafel
(met een zogeheten beer pong-
spel) beschikbaar. Als je maar be-
taalt. Van Eerdenburg: “De gages
van artiesten zijn gestegen. Festi-
vals zijn daarom op zoek naar an-
dere manieren om de ticketprijs acceptabel te houden.” Dat
de fo-
cus nu naar het groepsgevoel gaat, komt volgens de baas van
Low-
lands overeen met een maatschap-pelijke behoefte. “De
samenleving lijkt misschien geïndividualiseerd, |
|

Van Eerdenburg. © Werry Crone
|
|
|
|
maar wat
we zien is dat juist hele groepen naar de festivals trekken.
Natuurlijk zijn ook
bij ons de mobieltjes niet meer weg te denken maar de
tendens is toch dat de bezoeker van nu een festival ziet als
iets enorm sociaals.”
4. Het aanbod is enorm
In de global village die de wereld in het
post-Woodstocktijdperk is geworden, kan elk festival in
Europa eenvoudig en relatief goedkoop worden bereikt.
Van Boedapest tot Dublin en van Dubrovnik tot Reading; het
aanbod is schier onuitputtelijk. Je kunt zeggen: festivals
zijn zo leuk, daar kun je er nooit te veel van hebben. Maar
het kan ook te gek worden, vindt Van Eerdenburg: “Voor
Nederland zou het goed zijn als er minder festivals waren.
Wereldwijd groeit de concurrentie fors. Dat groeiende aanbod
drijft de prijs van artiesten op. Daar moet je in mee, want
als je afhaakt, verlies je.”
Dat betekent dat festivals slim moeten programmeren en mee
moeten in de toenemende behoefte aan meer comfort. Aan de
andere kant ziet Van Eerdenburg dat de markt ook zelf z’n
werk doet. “Slecht georganiseerde festivals, of evenementen
die niet met hun tijd meegaan, vallen vanzelf om.” Het
evenwicht vinden tussen populair en alternatief is
belangrijk, maar tegelijkertijd moeilijk. “Het publiek mort
weleens bij sommige acts, maar doet
dat ook als je ze niet hebt.”
De muzikale generatiekloof helpt niet. Popfestivals willen die
oude rocker,
die opgroeide met Pearl Jam, The Pixies en The Smashing
Pumpkins, niet
kwijt. Maar de jongere lichting kickt op hiphop en
elektropop. En die lichting
is veel groter, die kun je niet missen. Toch moet je vooral
wel je eigen iden-
titeit houden en eigenwijs blijven, vindt de
Lowlands-stuurman. “Blijf tegen-draads.”
En wat die romantiek betreft, met dat lekkende koepeltentje
en dat primitief baggeren over een modderig terrein, tja,
dat ligt toch echt al een tijdje achter ons, weet hij. “Wij
beschikken al heel lang over een uitstekende drainage.”
Door: Joost van Velzen
Uit: Trouw.nl
Meer
...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Repertoire en Meer ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Multi
Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds
en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
|
|
|
|
|
|
VoicEmail
|
|
|
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem
hier geheel vrijblijvend
een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor
Zingend Nederland.
|
|
|
|
|
|
Artikelen Zoeken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikelen Aanmelden
|
|
|
|
|
|
Heeft u zelf interessante artikelen
geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt
aanmelden, laat het ons dan
hier
weten!
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Best Kept
Secret. © Koen Verheijden |
|
|
|
|
|