HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2019
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Popfestivals waren ooit het domein van een tegendraadse jongeren-cultuur. Die tijd is voorbij. Luxe en comfort, voor jong en oud, zijn niet meer weg te denken. De trends.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Festivalganger wil Luxe

 
   
     
  Down the Rabbit Hole. © Koen Verheijden

Popfestivals waren ooit het domein van een tegendraadse jongerencultuur. Die tijd is voorbij. Luxe en comfort, voor jong en oud, zijn niet meer weg te denken. De trends.

Zodra het eerste waterige zonnetje zich heeft gemeld is er geen houden
meer aan, dan steekt de gezondste zomerziekte de kop op: festivalkoorts.
Het is een aandoening die zich sinds het legendarische Woodstockfestival
in Catskill Mountains in de Verenigde Staten (1969) over de hele wereld
heeft verspreid. Maar waar de romantiek van het primitieve lange tijd lei-
dend was, heerst nu de hang naar luxe, blijkt uit een analyse van tal van Europese festivals, gedaan door evenementenplatform Eventbrite. Trouw
pikt de trends eruit, samen met Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg.

1. De vip rukt op
Natuurlijk, ze bestaan nog, de festivalgangers die zielsgelukkig worden van een modderig terrein, rijen bij de douches en een lek tentje. Toch is er vooral een ontwikkeling de andere kant op. De welvarende evenementenbezoeker wil, gesteund door de bloeiende economie, bandjes kijken vanaf de rode lo-
per. Hij wil glamping (kamperen met luxe), vip-decks en fast lanes, waarbij
je tegen een meerprijs lange rijen kan overslaan. In 2018, zo bracht Event-
brite in kaart, kende ruim de helft van de 91 in het onderzoek betrokken Europese festivals op een of andere manier een vip-element. Het gekst ma-
ken ze het op het Solstice Festival in IJsland. Daar kan de vip (very important person) een kaartje kopen van een miljoen dollar. Behalve optredens van artiesten, krijg je daar privéjetvluchten voor, een spa, massages, luxe di-
ners, een helikoptervlucht over IJsland en accommodaties die, laten we zeggen, iets meer comfort bieden dan een koepeltentje.
 

 
Glamping. © Hollandse Hoogte
  Ook populaire Nederlandse, meer-daagse festivals bieden deze zomer glamping-opties en andere extra’s.
“De vip rukt inderdaad op”, ziet Lowlandsdirecteur Eric van Eer-denburg. “Popmuziek begon als tegencultuur, maar vijftig jaar na Woodstock is pop de overheersen-
de jongerencultuur. Er zijn nu
  verschillende generaties bezoekers, met verschillende behoeftes. De een haalt de hele nacht door, de ander gaat vroeg onder de wol om de volgende ochtend fris op een lezing te zijn. Vroeger zeiden we: iedereen is gelijk, daar beginnen we niet aan. Maar festivals zijn 24-uurs evenementen geworden, met allerlei typen mensen.”

2. Festivals zijn voedselpioniers
Geen beter laboratorium dan een festival. Voor iedere ondernemer die een gewaagde vega-reep op de markt wil loslaten,of die gekke pannenkoek met caramel en zeezout,is een terrein vol welwillende feestgangers een walhalla. In de Flevopolder bij Biddinghuizen was Lowlands het eerste festival, mis-schien wel ter wereld, dat naast friet en hamburgers ook experimenteerde met andere snacks.

Van Eerdenburg: “Wij hebben dat er vanaf het begin proberen in te krijgen.
Zo was er al snel een Italiaans restaurant. Inmiddels is er bijna op elk gebied wel aanbod. Pannekoeken, sushi, een supermarkt; het is er allemaal. Vorig jaar hadden we een Restaurant van de Toekomst, gekoppeld aan het thema bevolkingsgroei. Vooruitstrevende horecaondernemers toonden toch maar mooi aan dat eten in de toekomst nog heel lekker kan zijn. Er was ook een Syrische foodtruck, die stalen echt de show. Festivals vinden het leuk om
een podium te bieden aan pioniers op dat gebied. Die twee culturen passen ook goed bij elkaar. Met je foodtruck van a naar b heeft natuurlijk een char-mante bijklank. Je kunt er echt een hit mee worden in festivalland.”

3. Niet alleen, maar in een groep
Wie een festival bezoekt, gaat met zijn vrienden. Niks ieder voor zich en
god voor ons allen. Nee, bandjes kijken en over het terrein of de camping struinen moet een gezamenlijke beleving zijn. Volgens de analyse van Eventbrite bieden festivals in binnen- en buitenland dan ook steeds meer groepsarrangementen aan. Dat gebeurt in Nederland niet alleen bij Low-
lands, maar ook bij popevenementen als het Indian Summer Festival (in Langedijk).  Muziekliefhebbers kunnen dan tegen een kleine korting tien
of meer kaarten in één keer te bestellen.

Andere festivals, zoals Paaspop (bij Schijndel) en Mysteryland (in de Haar-lemmermeer), richten bijvoorbeeld exclusieve vriendenzones in op de bij het festival behorende campingterrein. Zo kun je bij Paaspop met 24 vrienden

  verzekerd bij elkaar zitten. Zo luxu-
eus als je maar wenst: voor de vriendenzones zijn een partytent,
een mobiele douche of toiletcabine, elektriciteit en  een picknicktafel
(met een zogeheten beer pong-
spel) beschikbaar. Als je maar be-
taalt. Van Eerdenburg: “De gages
van artiesten zijn gestegen. Festi-
vals zijn daarom op zoek naar an-
dere manieren om de ticketprijs acceptabel te houden.” Dat de fo-
cus nu naar het groepsgevoel gaat, komt volgens de baas van Low-
lands overeen met een maatschap-pelijke behoefte. “De samenleving lijkt misschien geïndividualiseerd,   
 
Van Eerdenburg. © Werry Crone  
  maar wat we zien is dat juist hele groepen naar de festivals trekken. Natuurlijk zijn ook bij ons de mobieltjes niet meer weg te denken maar de tendens is toch dat de bezoeker van nu een festival ziet als iets enorm sociaals.”

4. Het aanbod is enorm

In de global village die de wereld in het post-Woodstocktijdperk is geworden, kan elk festival in Europa eenvoudig en relatief goedkoop worden bereikt.
Van Boedapest tot Dublin en van Dubrovnik tot Reading; het aanbod is schier onuitputtelijk. Je kunt zeggen: festivals zijn zo leuk, daar kun je er nooit te veel van hebben. Maar het kan ook te gek worden, vindt Van Eerdenburg: “Voor Nederland zou het goed zijn als er minder festivals waren. Wereldwijd groeit de concurrentie fors. Dat groeiende aanbod drijft de prijs van artiesten op. Daar moet je in mee, want als je afhaakt, verlies je.”

Dat betekent dat festivals slim moeten programmeren en mee moeten in de toenemende behoefte aan meer comfort. Aan de andere kant ziet Van Eerdenburg dat de markt ook zelf z’n werk doet. “Slecht georganiseerde festivals, of evenementen die niet met hun tijd meegaan, vallen vanzelf om.” Het evenwicht vinden tussen populair en alternatief is belangrijk, maar tegelijkertijd moeilijk. “Het publiek mort weleens bij sommige acts, maar doet
dat ook als je ze niet hebt.”

De muzikale generatiekloof helpt niet. Popfestivals willen die oude rocker,
die opgroeide met Pearl Jam, The Pixies en The Smashing Pumpkins, niet
kwijt. Maar de jongere lichting kickt op hiphop en elektropop. En die lichting
is veel groter, die kun je niet missen. Toch moet je vooral wel je eigen iden-
titeit houden en eigenwijs blijven, vindt de Lowlands-stuurman. “Blijf tegen-draads.”

En wat die romantiek betreft, met dat lekkende koepeltentje en dat primitief baggeren over een modderig terrein, tja, dat ligt toch echt al een tijdje achter ons, weet hij. “Wij beschikken al heel lang over een uitstekende drainage.”

Door: Joost van Velzen
Uit: Trouw.nl
Meer ...
 

 

 

 
        
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
   
 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.   
 
  
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de informatiepagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 

 
Best Kept Secret. © Koen Verheijden
  
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE