| 
            
              
                |  |  |  |  |  
                |  |  | Festivalganger wil Luxe |  |  
                |  |  |  |  |  
                |  |  |  |  |  
                |  |  | Down the Rabbit Hole. © Koen Verheijden Popfestivals waren ooit het domein van een tegendraadse 
					jongerencultuur. Die tijd is voorbij. Luxe en comfort, voor 
					jong en oud, zijn niet meer weg te denken. De trends. 
 Zodra het eerste waterige zonnetje zich heeft gemeld is er 
					geen houden
 meer aan, dan steekt de gezondste zomerziekte de kop op: 
					festivalkoorts.
 Het is een aandoening die zich sinds het legendarische 
					Woodstockfestival
 in Catskill Mountains in de Verenigde Staten (1969) over de 
					hele wereld
 heeft verspreid. Maar waar de romantiek van het primitieve 
					lange tijd lei-
 dend was, heerst nu de hang naar luxe, blijkt uit een 
					analyse van tal van Europese festivals, gedaan door 
					evenementenplatform Eventbrite. Trouw
 pikt de trends eruit, samen met Lowlands-directeur Eric van 
					Eerdenburg.
 1. De vip rukt opNatuurlijk, ze bestaan nog, de festivalgangers die 
					zielsgelukkig worden van een modderig terrein, rijen bij de 
					douches en een lek tentje. Toch is er vooral een 
					ontwikkeling de andere kant op. De welvarende 
					evenementenbezoeker wil, gesteund door de bloeiende 
					economie, bandjes kijken vanaf de rode lo-
 per. Hij wil glamping (kamperen met luxe), vip-decks en fast 
					lanes, waarbij
 je tegen een meerprijs lange rijen kan overslaan.
					In 2018, zo bracht Event-
 brite in kaart, kende ruim de helft 
					van de 91 in het onderzoek betrokken Europese festivals op 
					een of andere manier een vip-element. Het gekst ma-
 ken ze het
					op het Solstice Festival in IJsland. Daar kan de vip (very important person) een kaartje kopen van een miljoen 
					dollar. Behalve optredens van artiesten, krijg je daar 
					privéjetvluchten voor, een spa, massages, luxe di-
 ners, een helikoptervlucht over IJsland en accommodaties die, laten 
					we zeggen, iets meer comfort bieden dan een koepeltentje.
 
 |  |  
                |  |  |  Glamping. © Hollandse 
					Hoogte
 |  | Ook populaire Nederlandse, meer-daagse festivals bieden deze 
					zomer glamping-opties en andere extra’s. “De vip rukt inderdaad op”, ziet Lowlandsdirecteur Eric van 
					Eer-denburg. “Popmuziek begon als tegencultuur, maar vijftig 
					jaar na Woodstock is pop de overheersen-
 de jongerencultuur. Er zijn nu
 |  |  
                |  |  | verschillende generaties bezoekers, met verschillende behoeftes. De een haalt de hele nacht door, de 
					ander gaat vroeg onder de wol om de volgende ochtend fris op 
					een lezing te zijn. Vroeger zeiden we: iedereen is gelijk, 
					daar beginnen we niet aan. Maar festivals zijn 24-uurs 
					evenementen geworden, met allerlei typen mensen.” 
					2. Festivals zijn voedselpioniersGeen beter laboratorium dan een festival. Voor iedere 
					ondernemer die een gewaagde vega-reep op de markt wil 
					loslaten,of die gekke pannenkoek met caramel en zeezout,is 
					een terrein vol welwillende feestgangers een walhalla. In de 
					Flevopolder bij Biddinghuizen was Lowlands het eerste 
					festival, mis-schien wel ter wereld, dat naast friet en 
					hamburgers ook experimenteerde met andere snacks.
 Van 
					Eerdenburg: “Wij hebben dat er vanaf het begin proberen in 
					te krijgen. Zo was er al snel een Italiaans restaurant. Inmiddels is er 
					bijna op elk gebied wel aanbod. Pannekoeken, sushi, een 
					supermarkt; het is er allemaal. Vorig jaar hadden we een 
					Restaurant van de Toekomst, gekoppeld aan het thema 
					bevolkingsgroei. Vooruitstrevende horecaondernemers toonden 
					toch maar mooi aan dat eten in de toekomst nog heel lekker 
					kan zijn. Er was ook een Syrische foodtruck, die stalen echt 
					de show. Festivals vinden het leuk om
 een podium te bieden aan pioniers op dat gebied. Die twee 
					culturen passen ook goed bij elkaar. Met je foodtruck van a 
					naar b heeft natuurlijk een char-mante bijklank. Je kunt er 
					echt een hit mee worden in festivalland.”
 3. Niet alleen, maar in een 
					groepWie een festival bezoekt, gaat met zijn vrienden. Niks ieder 
					voor zich en
 god voor ons allen. Nee, bandjes kijken en over het terrein 
					of de camping struinen moet een gezamenlijke beleving zijn. 
					Volgens de analyse van Eventbrite bieden festivals in 
					binnen- en buitenland dan ook steeds meer 
					groepsarrangementen aan. Dat gebeurt in Nederland niet 
					alleen bij Low-
 lands, maar ook bij popevenementen als het Indian Summer 
					Festival (in Langedijk).  Muziekliefhebbers kunnen dan 
					tegen een kleine korting tien
 of meer kaarten in één keer te bestellen.
 
 Andere festivals, zoals Paaspop (bij Schijndel) en 
					Mysteryland (in de Haar-lemmermeer), richten bijvoorbeeld 
					exclusieve vriendenzones in op de bij het festival behorende 
					campingterrein. Zo kun je bij Paaspop met 24 vrienden
 |  |  
                |  |  | verzekerd bij elkaar zitten. Zo luxu- eus als je maar wenst: voor de vriendenzones zijn een 
					partytent,
 een mobiele douche of toiletcabine, elektriciteit en  
					een picknicktafel
 (met een zogeheten beer pong-
 spel) beschikbaar. Als je maar be-
 taalt. Van Eerdenburg: “De gages
 van artiesten zijn gestegen. Festi-
 vals zijn daarom op zoek naar an-
 dere manieren om de ticketprijs acceptabel te houden.” Dat 
					de fo-
 cus nu naar het groepsgevoel gaat, komt volgens de baas van 
					Low-
 lands overeen met een maatschap-pelijke behoefte. “De 
					samenleving lijkt misschien geïndividualiseerd,
 |  |  Van Eerdenburg. © Werry Crone
 |  |  
                |  |  | maar wat
                  we zien is dat juist hele groepen naar de festivals trekken. 
					Natuurlijk zijn ook 
					bij ons de mobieltjes niet meer weg te denken maar de 
					tendens is toch dat de bezoeker van nu een festival ziet als 
					iets enorm sociaals.” 
 4. Het aanbod is enorm
 In de global village die de wereld in het 
					post-Woodstocktijdperk is geworden, kan elk festival in 
					Europa eenvoudig en relatief goedkoop worden bereikt.
 Van Boedapest tot Dublin en van Dubrovnik tot Reading; het 
					aanbod is schier onuitputtelijk. Je kunt zeggen: festivals 
					zijn zo leuk, daar kun je er nooit te veel van hebben. Maar 
					het kan ook te gek worden, vindt Van Eerdenburg: “Voor 
					Nederland zou het goed zijn als er minder festivals waren. 
					Wereldwijd groeit de concurrentie fors. Dat groeiende aanbod 
					drijft de prijs van artiesten op. Daar moet je in mee, want 
					als je afhaakt, verlies je.”
 Dat betekent dat festivals slim moeten programmeren en mee 
					moeten in de toenemende behoefte aan meer comfort. Aan de 
					andere kant ziet Van Eerdenburg dat de markt ook zelf z’n 
					werk doet. “Slecht georganiseerde festivals, of evenementen 
					die niet met hun tijd meegaan, vallen vanzelf om.” Het 
					evenwicht vinden tussen populair en alternatief is 
					belangrijk, maar tegelijkertijd moeilijk. “Het publiek mort 
					weleens bij sommige acts, maar doet dat ook als je ze niet hebt.”
 De muzikale generatiekloof helpt niet. Popfestivals willen die 
					oude rocker, die opgroeide met Pearl Jam, The Pixies en The Smashing 
					Pumpkins, niet
 kwijt. Maar de jongere lichting kickt op hiphop en 
					elektropop. En die lichting
 is veel groter, die kun je niet missen. Toch moet je vooral 
					wel je eigen iden-
 titeit houden en eigenwijs blijven, vindt de 
					Lowlands-stuurman. “Blijf tegen-draads.”
 
 En wat die romantiek betreft, met dat lekkende koepeltentje 
					en dat primitief baggeren over een modderig terrein, tja, 
					dat ligt toch echt al een tijdje achter ons, weet hij. “Wij 
					beschikken al heel lang over een uitstekende drainage.”
 
 Door: Joost van Velzen
 Uit: Trouw.nl
 
  Meer 
				... 
 |  |  
                |  |  | 
				  |  |  | 
            
              
                |  |  |  |  
                |  | Repertoire en Meer ... |  |  
                |  |  |  |  
                |  |   |  |  
                |  |  Multi
                  Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds 
                  en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
 |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | VoicEmail |  |  
                |  |  Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem
                  hier geheel vrijblijvend 
                  een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor 
                  Zingend Nederland.
 |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | Artikelen Zoeken |  |  
                |  |  |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  | Artikelen Aanmelden |  |  
                |  |  |  |  
                |  | Heeft u zelf interessante artikelen 
                  geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt 
                  aanmelden, laat het ons dan
                  hier 
                  weten!
                   |  |  
                |  | 
 |  |  
                |  |  |  |  
                |  | Best Kept 
				Secret. © Koen Verheijden |  |  
                |  |  |  |  |